![]() |
![]() Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
![]()
Тикер в 22:00 ч.
Тези, които търсят нови и впечатляващи бижута за есента, имат повод за радост. Аукционът на Christie’s Jewels Online ще се проведе до 23 октомври и пр ...
|
![]()
Авансцена
Уилям Мънк представя нови картини на Фриз ЛондонМънк сподели, че е работил върху тези произведения в продължение на година и че днес е забелязал малки неочертани участъци от платното, които е трябвало да убие. Въпреки че се е чувствал като в очакване на Годо с един персонаж, той е открил вдъхновение в околността, включително в един кактус, който е фотографирал и после е колажирал, докато не се е превърнал в поле от форми, подобно на стил на Джаксън Полък. Произведенията разширяват митологията на серията Фериботчик от 2023 г., в която той преразглежда образа на смъртта през собствените си спомени.
Костадин Новаков
| 15 Октомври 2025, 20:16 ч.
![]()
В студиото на британския художник Уилям Мънк (William Monk) в Бруклин, което преди е било собственост на художничката Дана Шутц (Dana Schutz), той завършва поредица от картини, предназначени за самостоятелната си изложба на Фриз Лондон. Пространството, наподобяващо склад и капела, е осеяно с големи платна, които простират стените до тавана, напомняйки на психеделична станция на кръста. Мънк сподели, че е работил върху тези произведения в продължение на година и че днес е забелязал малки неочертани участъци от платното, които е трябвало да "убие". Тази инстинктивна нужда да контролира вниманието на зрителя е основополагаща за неговото творчество. Новата му серия, която вече може да бъде видяна на изложбата, е започнала по време на резиденция в Нейндорф Хаус на Майорка, където е прекарал месец в самота. Въпреки че се е чувствал като в "очакване на Годо" с един персонаж, той е открил вдъхновение в околността, включително в един кактус, който е фотографирал и после е колажирал, докато не се е превърнал в поле от форми, подобно на стил на Джаксън Полък. Тези кактуси сега присъстват в новите му картини – ярки, обсесивни форми, които са едновременно спокойни и заплашителни. Произведенията разширяват митологията на серията "Фериботчик" от 2023 г., в която той преразглежда образа на смъртта през собствените си спомени. Като дете, Мънк е гледал филма на "Бийтълс" "Жълтата подводница" многократно и неговите сюрреалистични цветове и плаваща архитектура са се вписали във вътрешния му свят. В новите картини фериботчикът се трансформира в страж, самотна фигура на неопределен средиземноморски остров, заобиколена от кактуси, вода и скали. Мънк, който се е преместил от Лондон в Ню Йорк преди десет години, е изградил кариера, основана на бавна и методична визия. Неговият стил на рисуване, плътен и ритмичен, напомня на точковизма на Сьора и плътните текстури на късния Бонард. Изложбата на Фриз е своеобразно завръщане за художника, който е утвърдил името си в чужбина. Марс Глимчър (Marc Glimcher), главен изпълнителен директор на галерия Pace, вижда в Мънк комбинация от различни творчески влияния. Според него, всяка картина е предизвикателство за художника, което поставя под въпрос как е успял да оцелее след толкова труден процес на създаване. Изложбата на Мънк е и декларация за начина, по който галерията вярва, че трябва да се оценява изкуството на първичния пазар. Глимчър споделя, че в миналото е имало правило за бавно нарастване на цените и вижда в Мънк пример за устойчиво изкуство, което не е подложено на спекулации. Когато темата за стойността на произведенията се повдига, Мънк е внимателен. Той признава, че цените на картините му се увеличават, но Ню Йорк има начин да отнеме всичко обратно. Въпреки това, той е благодарен за бавния подход на Pace, който го изолира от шумотевицата на пазара. Глимчър добавя, че търпението е ключовото в подхода им. След последните две години, вниманието на хората е се е променило и те са готови за по-фини нюанси в изкуството. В този контекст, завръщането на Мънк в Лондон, където не е имал изложба от 2019 г., е не само професионално, но и лично завръщане. Новите картини на Мънк, с техните ярки кактуси и дълги сенки, предлагат размисли за самота и издръжливост, както и за акт на наблюдение: какво вижда окото, какво пропуска и какво "убива". В тишината на студиото си, заобиколен от китари и звука на "Жълтата подводница", Мънк изглежда е намерил ритъм, който устоява на бързината на заобикалящия го свят.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
![]() |

Къщата Калил, проектирана от Франк Лойд Райт, е включена в Националния регистър на историческите места в Ню Хемпшир
|
![]() |
Откритие на 20 000 сребърни монети и бижута в Швеция
|
![]() |
Диана Димитрова продължава да рисува дори с висока температура
|
![]() |
Тейлър Суифт и Чарли Икс Си Икс в епицентъра на слухове след излизането на новия албум на Суифт
|
![]() |
Кристофър Нолан хвали Дуейн Джонсън за ролята му в The Smashing Machine
|
![]() |

Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия |

Изключителен аукцион на бижута от Christie’s включва кашмирски сапфири и редки находки
|
![]() |
Кери Джеймс Маршал представя уникални творби на Frieze London
|
![]() |
Адам Сандлър получава наградата Maltin Modern Master на Международния филмов фестивал в Санта Барбара
|
![]() |
Джеймс Нортън ще изиграе Брайън Епстийн в биографичната поредица за "Бийтълс" на сър Сам Мендес
|
![]() |
Губернаторът Грег Абът иска премахване на мурала "Черен артистите имат значение" в Остин
|
![]() |